Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Per Temes

Salut i Benestar

Recull d'informació i notícies de salut:


Itineraris i parcs de salut

  • Web recull d'itineraris, circuits de BTT, parcs de salut de Vilafant (web)

 

Gossos i civisme (model general) i (model escolar)


Caminades populars

  • La Garriga (pdf)
  • Marxes nòrdiques a Vilafant (web)

Prevenció

  • Prevenció de plagues (web)
  • Prevenció de la legionel·losi (web)
  • Prevenció d'incendis (web)

Onada de calor

  • A casa:
    • Controleu la temperatura
    • Durant el dia, tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol.
    • A la nit, obriu les finestres de casa per refrescar-la.
    • Estigueu-vos a les estances més fresques.
    • Recorreu a algun tipus de climatització (ventiladors, aire condicionat). Si no en teniu, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (centres comercials, cinemes, etc.).
    • Refresqueu-vos sovint amb dutxes, tovalloles mullades amb aigua, etc.
    • Beveu aigua fresca de forma regular encara que no tingueu set.
    • Si teniu animals de companyia, procureu que no s'estiguin al sol i hidrateu-los.

onada calor gencat ago21.jpg

  • Al carrer:
    • Eviteu el sol directe
    • Porteu una gorra o un barret.
    • Utilitzeu roba lleugera (cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
    • Procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
    • Porteu aigua i beveu-ne sovint.
    •  Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.
    •  Eviteu sortir a les hores de més calor i eviteu les activitats físiques intenses.

 

  • Al cotxe:
    • Eviteu viatjar amb cotxe durant les hores de més calor; porteu sempre líquids per hidratar-vos.
    • No deixeu mai els nens ni les persones especialment vulnerables a l'interior del vehicle amb les finestres tancades. Tampoc podeu deixar dins el cotxe amb les finestres tancades els animals de companyia.
    •  Quan feu un viatge llarg, atureu-vos periòdicament per descansar i refrescar-vos.
    • Feu una atenció especial als canvis sobtats de temperatura que es produeixen en entrar i sortir del vehicle.

 

  • Als àpats:
    • Feu menjars lleugers, eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories (salses, fregits, arrebossats).
    •  Preneu aliments rics en aigua (fruites, verdures i hortalisses); us ajudaran a recuperar les sals minerals perdudes per la suor.
    •  Beveu molta aigua i sucs de fruita al llarg del dia, encara que no tingueu set.
    •  No prengueu begudes alcohòliques.

 

  • Ajudeu els altres:
    • Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola
      • Mireu de visitar-los un cop al dia.
      •     Ajudeu-los a seguir aquests consells.
      •     Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.
    •   Si trobeu alguna persona amb els efectes de la deshidratació
      • Aviseu urgentment els serveis mèdics o el 112.
      •     Traslladeu-la a un indret més fresc.
      •     Doneu-li aigua, mulleu-la i venteu-la, fins que arribin els professionals de la salut.

Altres riscos naturals per a la salut

Més informació: Web de la Generalitat de Catalunya

Quan parlem de la mort digna ens referim al dret que té cadascú de morir lliurament, és a dir, de poder decidir el moment i la manera de finalitzar la seva vida.
mort-digna.jpeg

Avui en dia però, la mort digna segueix tenint dificultats per introduir-se dins l’agenda i l’opinió pública, sent un tema dels anomenats “tabú” per la societat degut a unes conviccions predeterminades que tendeixen a situar-la en un segon pla i provocant que no se’n parli.

Però cada cop més i gràcies a entitats com ara DMD-CAT (Dret a Morir Dignament) existeix un clima d’opinió favorable i tolerant. Malgrat els avenços fets dins d’aquest camp, com ara l’aprovació de la Llei d’Eutanàsia al Congrés dels Diputats, queda molt recorregut per fer, sobretot en els àmbits més pedagògics i de conscienciació amb l’objectiu que, d’una vegada i per totes, s’aconsegueixi parlar de la manera de morir amb naturalitat.


Document de Voluntats Anticipades

L’entitat DMD-CAT (organització sense ànim de lucre fundada l’any 1984 que defensa la llibertat de tota persona a decidir el moment i la manera de finalitzar la seva vida) posa a disposició un Document de Voluntats Anticipades / Testament Vital (DVA) per expressar la voluntat sobre les atencions mèdiques que es desitgen o no rebre en cas de patir una malaltia irreversible o terminal, que porti a un estat que impedeixi expressar-se per si mateix.


Document Parlem-ne

L’Associació també ha elaborat una guia que té com a objectiu ajudar a parlar dels desitjos i voluntats en l’etapa final de la vida de cadascú. També inclou instruccions per tal de formalitzar i registrar el document de voluntats anticipades (DVA) i garantir així que aquests desitjos i voluntats seran respectats quan arribi el moment. Aquesta guia no dona respostes, sinó que ajuda a reflexionar i articular el pensament per tal de poder parlar amb els éssers estimats sobre com es vol afrontar el final de la vida. Us la recomanem.


Exposició: “La mort, digna i il·lustrada”

“Lliures fins al final. Perquè estimem la vida volem una bona mort.”, va ésser exposada a l'Ajuntament de Vilafant de l'1 de març al 29 d'abril del 2021, per tal de poder canviar la imatge estereotipada i sovint repetitiva que tradicionalment ha servit per il·lustrar el tema de la mort.

A iniciativa del grup DMD a Figueres, s’han convidat a artistes joves del món de la il·lustració a fer les seves pròpies creacions personals per presentar la mort. Hi han participat un total de 25 artistes, que han expressat la seva particular visió de la mort digna.

Recull de Fotografies (properament les podreu visualitzar individualment i amb qualitat):

FOTO expo Mort Digna 1.png

FOTO expo Mort Digna 2.png

Pronòstic de qualitat de l'aire

Aquesta pàgina web de la Generalitat de Catalunya ens ofereix el pronòstic de qualitat de l'aire qualificant-la en bona, regular o pobra, aquí hi teniu un extracte:


Ozó troposfèric


L'ozó és un gas incolor, invisible i d'olor agradable que es troba de manera natural a l’atmosfera. La seva concentració és màxima a uns 20 km d'altura, dins de l'estratosfera -és l'anomenada capa d'ozó-, que protegeix els éssers vius de les radiacions ultraviolades (raigs UV) procedents del sol i, per tant, és beneficiosa per a nosaltres.

L’ozó també es troba més proper a la superfície terrestre, concretament a la troposfera (que comprèn el tram d’atmosfera entre el sòl i uns 10 km d’alçada) -l’anomenat ozó troposfèric-, que quan es troba en concentracions superiors a les habituals pot ser considerat un contaminant atmosfèric.

 

Superació dels llindars de l’ozó troposfèric

Quan les concentracions d’ozó superen un llindar determinat, poden afectar les persones i cal prendre mesures d’autoprotecció. Els efectes de l’ozó en la salut de les persones varia segons la seva concentració en l’atmosfera i la sensibilitat de l’individu. La majoria de les persones, especialment les que pertanyen a grups més sensibles, han de prendre precaucions quan els nivells d’ozó superen els valors d’avís a la població (180 micrograms per m3 d’aire durant 1 hora). A partir dels 240 micrograms per m3 durant 1 hora es produeix la superació del llindar d'alerta. En aquest cas, els consells d’autoprotecció s’estenen a tota la població.

 

Consells d'autoprotecció en cas d'avís de superació d'ozó:

  • No feu esforços físics prolongats a l'aire lliure.
  • Eviteu que els nadons, els nens, la gent gran i les persones afectades per malalties cròniques passin llargues estones a l'exterior.

Consells per reduir els nivells d'ozó:

  • Eviteu els desplaçaments innecessaris amb vehicle motoritzat.
  • Utilitzeu el transport públic o el mitjà de transport menys contaminant.

  • Portal de vigilància dels nivells d'ozó (web gencat)
  • Estudi explicatiu (pdf)

 

Document Actions