Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Per Temes

Salut

Natura i Salut

Itineraris i parcs de salut

  • Web recull d'itineraris, circuits de BTT, parcs de salut de Vilafant (web)

Gossos i civisme (model general) i (model escolar)


Caminades populars

  • La Garriga (pdf)
  • Marxes nòrdiques a Vilafant (web)

Ozó troposfèric

L'ozó és un gas incolor, invisible i d'olor agradable que es troba de manera natural a l’atmosfera. La seva concentració és màxima a uns 20 km d'altura, dins de l'estratosfera -és l'anomenada capa d'ozó-, que protegeix els éssers vius de les radiacions ultraviolades (raigs UV) procedents del sol i, per tant, és beneficiosa per a nosaltres.

L’ozó també es troba més proper a la superfície terrestre, concretament a la troposfera (que comprèn el tram d’atmosfera entre el sòl i uns 10 km d’alçada) -l’anomenat ozó troposfèric-, que quan es troba en concentracions superiors a les habituals pot ser considerat un contaminant atmosfèric.

 

Superació dels llindars de l’ozó troposfèric

Quan les concentracions d’ozó superen un llindar determinat, poden afectar les persones i cal prendre mesures d’autoprotecció. Els efectes de l’ozó en la salut de les persones varia segons la seva concentració en l’atmosfera i la sensibilitat de l’individu. La majoria de les persones, especialment les que pertanyen a grups més sensibles, han de prendre precaucions quan els nivells d’ozó superen els valors d’avís a la població (180 micrograms per m3 d’aire durant 1 hora). A partir dels 240 micrograms per m3 durant 1 hora es produeix la superació del llindar d'alerta. En aquest cas, els consells d’autoprotecció s’estenen a tota la població.

 

Consells d'autoprotecció en cas d'avís de superació d'ozó:

  • No feu esforços físics prolongats a l'aire lliure.
  • Eviteu que els nadons, els nens, la gent gran i les persones afectades per malalties cròniques passin llargues estones a l'exterior.

Consells per reduir els nivells d'ozó:

  • Eviteu els desplaçaments innecessaris amb vehicle motoritzat.
  • Utilitzeu el transport públic o el mitjà de transport menys contaminant.

  • Portal de vigilància dels nivells d'ozó (web gencat)
  • Estudi explicatiu (pdf)

Riscos naturals

Onada de calor

  • A casa:
    • Controleu la temperatura
    • Durant el dia, tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol.
    • A la nit, obriu les finestres de casa per refrescar-la.
    • Estigueu-vos a les estances més fresques.
    • Recorreu a algun tipus de climatització (ventiladors, aire condicionat). Si no en teniu, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (centres comercials, cinemes, etc.).
    • Refresqueu-vos sovint amb dutxes, tovalloles mullades amb aigua, etc.
    • Beveu aigua fresca de forma regular encara que no tingueu set.
    • Si teniu animals de companyia, procureu que no s'estiguin al sol i hidrateu-los.

 

  • Al carrer:
    • Eviteu el sol directe
    • Porteu una gorra o un barret.
    • Utilitzeu roba lleugera (cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
    • Procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
    • Porteu aigua i beveu-ne sovint.
    •  Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.
    •  Eviteu sortir a les hores de més calor i eviteu les activitats físiques intenses.

 

  • Al cotxe:
    • Eviteu viatjar amb cotxe durant les hores de més calor; porteu sempre líquids per hidratar-vos.
    • No deixeu mai els nens ni les persones especialment vulnerables a l'interior del vehicle amb les finestres tancades. Tampoc podeu deixar dins el cotxe amb les finestres tancades els animals de companyia.
    •  Quan feu un viatge llarg, atureu-vos periòdicament per descansar i refrescar-vos.
    • Feu una atenció especial als canvis sobtats de temperatura que es produeixen en entrar i sortir del vehicle.

 

  • Als àpats:
    • Feu menjars lleugers, eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories (salses, fregits, arrebossats).
    •  Preneu aliments rics en aigua (fruites, verdures i hortalisses); us ajudaran a recuperar les sals minerals perdudes per la suor.
    •  Beveu molta aigua i sucs de fruita al llarg del dia, encara que no tingueu set.
    •  No prengueu begudes alcohòliques.

 

  • Ajudeu els altres:
    • Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola
      • Mireu de visitar-los un cop al dia.
      •     Ajudeu-los a seguir aquests consells.
      •     Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.
    •   Si trobeu alguna persona amb els efectes de la deshidratació
      • Aviseu urgentment els serveis mèdics o el 112.
      •     Traslladeu-la a un indret més fresc.
      •     Doneu-li aigua, mulleu-la i venteu-la, fins que arribin els professionals de la salut.

Altres riscos naturals per a la salut

Més informació: Web de la Generalitat de Catalunya

Document Actions