Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Per Temes

Salut

Natura i Salut

  • Plànol de l'Itinerari del Parc del Manol (pdf) (antic quadríptic del 2002: pdf)

Itineraris i parcs de salut

xarxa itineraris saludables

Itineraris Saludables del municipi (pdf)

Parc Saludable Piscina de VIlafant
Parc de salut, situat al costat de la piscina municipal de Vilafant

Parc de salut Les Forques
Parc de salut, situat a Les Forques

Cercador d'itineraris Saludables de la Diputació de Girona on hi trobareu:


Gossos i civisme (model general) i (model escolar)


Caminades populars

  • La Garriga (pdf)
  • Marxes nòrdiques a Vilafant (web)

Ozó troposfèric

L'ozó és un gas incolor, invisible i d'olor agradable que es troba de manera natural a l’atmosfera. La seva concentració és màxima a uns 20 km d'altura, dins de l'estratosfera -és l'anomenada capa d'ozó-, que protegeix els éssers vius de les radiacions ultraviolades (raigs UV) procedents del sol i, per tant, és beneficiosa per a nosaltres.

L’ozó també es troba més proper a la superfície terrestre, concretament a la troposfera (que comprèn el tram d’atmosfera entre el sòl i uns 10 km d’alçada) -l’anomenat ozó troposfèric-, que quan es troba en concentracions superiors a les habituals pot ser considerat un contaminant atmosfèric.

 

Superació dels llindars de l’ozó troposfèric

Quan les concentracions d’ozó superen un llindar determinat, poden afectar les persones i cal prendre mesures d’autoprotecció. Els efectes de l’ozó en la salut de les persones varia segons la seva concentració en l’atmosfera i la sensibilitat de l’individu. La majoria de les persones, especialment les que pertanyen a grups més sensibles, han de prendre precaucions quan els nivells d’ozó superen els valors d’avís a la població (180 micrograms per m3 d’aire durant 1 hora). A partir dels 240 micrograms per m3 durant 1 hora es produeix la superació del llindar d'alerta. En aquest cas, els consells d’autoprotecció s’estenen a tota la població.

 

Consells d'autoprotecció en cas d'avís de superació d'ozó:

  • No feu esforços físics prolongats a l'aire lliure.
  • Eviteu que els nadons, els nens, la gent gran i les persones afectades per malalties cròniques passin llargues estones a l'exterior.

Consells per reduir els nivells d'ozó:

  • Eviteu els desplaçaments innecessaris amb vehicle motoritzat.
  • Utilitzeu el transport públic o el mitjà de transport menys contaminant.

  • Portal de vigilància dels nivells d'ozó (web gencat)
  • Estudi explicatiu (pdf)

Riscos naturals

Onada de calor

  • A casa:
    • Controleu la temperatura
    • Durant el dia, tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol.
    • A la nit, obriu les finestres de casa per refrescar-la.
    • Estigueu-vos a les estances més fresques.
    • Recorreu a algun tipus de climatització (ventiladors, aire condicionat). Si no en teniu, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (centres comercials, cinemes, etc.).
    • Refresqueu-vos sovint amb dutxes, tovalloles mullades amb aigua, etc.
    • Beveu aigua fresca de forma regular encara que no tingueu set.
    • Si teniu animals de companyia, procureu que no s'estiguin al sol i hidrateu-los.

 

  • Al carrer:
    • Eviteu el sol directe
    • Porteu una gorra o un barret.
    • Utilitzeu roba lleugera (cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
    • Procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
    • Porteu aigua i beveu-ne sovint.
    •  Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.
    •  Eviteu sortir a les hores de més calor i eviteu les activitats físiques intenses.

 

  • Al cotxe:
    • Eviteu viatjar amb cotxe durant les hores de més calor; porteu sempre líquids per hidratar-vos.
    • No deixeu mai els nens ni les persones especialment vulnerables a l'interior del vehicle amb les finestres tancades. Tampoc podeu deixar dins el cotxe amb les finestres tancades els animals de companyia.
    •  Quan feu un viatge llarg, atureu-vos periòdicament per descansar i refrescar-vos.
    • Feu una atenció especial als canvis sobtats de temperatura que es produeixen en entrar i sortir del vehicle.

 

  • Als àpats:
    • Feu menjars lleugers, eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories (salses, fregits, arrebossats).
    •  Preneu aliments rics en aigua (fruites, verdures i hortalisses); us ajudaran a recuperar les sals minerals perdudes per la suor.
    •  Beveu molta aigua i sucs de fruita al llarg del dia, encara que no tingueu set.
    •  No prengueu begudes alcohòliques.

 

  • Ajudeu els altres:
    • Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola
      • Mireu de visitar-los un cop al dia.
      •     Ajudeu-los a seguir aquests consells.
      •     Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.
    •   Si trobeu alguna persona amb els efectes de la deshidratació
      • Aviseu urgentment els serveis mèdics o el 112.
      •     Traslladeu-la a un indret més fresc.
      •     Doneu-li aigua, mulleu-la i venteu-la, fins que arribin els professionals de la salut.

Altres riscos naturals per a la salut

Més informació: Web de la Generalitat de Catalunya

Document Actions